Voetballers ga kickboksen!
24 september 2019
    by Sportschool Team Jas

    Voetballers ga kickboksen!

    De connectie tussen voetbal en kickboksen

    Er zit een groot verband tussen de sporten voetballen en kickboksen. Dit klinkt misschien gek, want op het eerste gezicht zou je denken dat er weinig overeenkomsten waar te nemen zijn. Aan de ene kant is kickboksen namelijk een individuele sport. Je vecht tegen één iemand anders, terwijl voetbal een echte teamsport is. Bovendien is er bij kickboksen geen bal aanwezig en kun je waarschijnlijk zelf ook nog wel heel veel verschillen opnoemen. Ondanks deze vele verschillen zijn er wel veel overeenkomsten tussen voetballen en kickboksen. Maar dan meer in de zin dat een voetballer voordelen kan hebben door regelmatig te gaan kickboksen. Vechtsport en voetbal kunnen verwant aan elkaar zijn en in dit artikel zal duidelijk worden hoe dit zich uit in de praktijk. Lees dus snel verder en kom erachter welke voordelen boksen voor voetballers zoal hebben.

    Heb je vragen of ben je benieuwd hoe het is om bij ons te boksen, fitnessen of wil je de uitdaging aangaan tijdens een bootcamp?

    Kom dan trainen bij Team Jas!

    De explosiviteit

    Er ligt een correlatie tussen kickboksen en voetbal wat betreft de explosiviteit. Natuurlijk is dit een gek woord, want wat wordt daar nu precies mee bedoeld. In principe bedoelen we daarmee dat het bij voetballen vaak op de explosieve momenten aankomt. Denk daarbij aan een snelle sprint die gemaakt moet worden. Maar bijvoorbeeld ook een ferme tackle om een aanval te stoppen. Dit zijn cruciale korte momenten waarmee veel explosiviteit en energie gepaard gaat. Deze explosiviteit vind je ook in kickboksen. Een kickbokswedstrijd bestaat bijvoorbeeld veel uit aftasten. Het is niet zo dat ze elkaar maar lukraak gaan slaan, zonder dat er over nagedacht wordt. Juist de explosieve korte momenten kunnen de wedstrijd bepalen. Wanneer je als voetballer gaat kickboksen kun je dus meer leren over deze explosiviteit. Dit kun je dan vertalen naar het voetbalveld door op het juiste moment de cruciale acties in te zetten. Een andere correlatie is de typische basishouding. Alle voetbalspelers hebben een typische basishouding. Dit is een bepaalde positie in het veld waar ze staan. Kickboksers hebben ook zo’n typische basishouding.

    Allebei contactsporten

    Een ander punt is dat zowel bij voetbal als kickboksen allebei veel contact wordt gemaakt. Bij voetbal gebeurt dit bijvoorbeeld middels een flinke sliding, schouderbeuk of een goed ingezette blok. Natuurlijk is het qua contact niet te vergelijken met kickboksen. Bij kickboksen is het doel namelijk om de andere te raken, terwijl het bij voetbal eerder een middel is. Daar worden die middelen ingezet om de bal te verkrijgen. Bovendien mag er bij kickboksen natuurlijk veel meer. Voor het gemiddelde contact bij kickboksen zal je bij voetbal al snel een rode kaart krijgen. Toch kan kickboksen helpen om je sterker te maken als voetbalspeler. Je leert bij kickboksen namelijk sterk op je benen te staan. Dit is ook belangrijk tijdens het beoefenen van de voetbalsport. Enerzijds als verdediger. Je moet namelijk krachtig genoeg zijn om een aanval van een sterke spits af te kaatsen. Maar ook als aanvaller is dit van groot belang. Je moet namelijk de verschillende verdedigers kunnen omzeilen om te trachten op doel te schieten. Vechtsport kan dus zeker een positieve invloed hebben op het voetbalspel.

    Energiesysteem

    Bij beide sporten wordt gebruikgemaakt van hetzelfde energiesysteem. Het is dus zeer goed voor je conditie om af en toe gaan kickboksen als voetballer. Conditie is een belangrijk onderdeel van de voetbalsport. Want hoe meer conditie je hebt, hoe groter de kans dat je optimaal kunt spelen. Zeker tijdens een lange, intensieve wedstrijd van 90 minuten word je als speler al snel moe. Zowel bij voetbal als bij kickboksen wordt er voor energie beroep gedaan op het fosfaatsysteem. Het voordeel is dat dit fosfaat-systeem ervoor zorgt dat je een goede conditie hebt op cruciale momenten. Een voetbalwedstrijd is heel onvoorspelbaar en de tempo’s kunnen ook afwisselen. Daarom is bijvoorbeeld duurloop geen verstandige manier om de conditie te trainen van een voetballer. Het nadeel van een duurloop is namelijk dat je dan de conditie traint voor een vast looptempo. Dit is wel ideaal als je bijvoorbeeld een marathon wilt gaan lopen, maar niet voor voetbal. Als voetballer loop je namelijk zelden in hetzelfde tempo. Door te kickboksen train jij je fosfaatsysteem, waardoor je in de regel goed bestand bent tegen onverwachte situaties en tempo’s. Ideaal als voetballer.

    Het mentale aspect

    Ook het mentale aspect speelt een belangrijke rol. Zowel bij voetballen als kickboksen moet je mentaal zeer sterk in je schoenen staan. Bij kickboksen speelt het mentale aspect nog een veel belangrijke rol. Als kickbokser sta je er namelijk alleen voor. Je hebt geen 10 andere spelers die jou kunnen helpen. Bij voetbal kan deze mentaliteit nog wel eens schorten om die reden. Als je zelf even niet lekker gaat kunnen je teamgenoten het overnemen. Maar dankzij kickboksen kunnen voetballers mentaal sterker worden gemaakt. Ideaal natuurlijk, want dat resulteert erin dat ze krachtiger zijn op het veld. Mentaliteit speelt bij voetbal ook een belangrijk aspect en zeker in teamverband. 

    Wil je zelf of je team aanmelden? Dat kan hier!

    Wilt u op de hoogte blijven?

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief