Kickboksen: een geschikte sport voor ouderen?

Heb je vragen of ben je benieuwd hoe het is om bij ons te boksen, fitnessen of wil je de uitdaging aangaan tijdens een bootcamp?

Kom dan trainen bij Team Jas!

Veel mensen denken bij kickboksen aan gespierde jonge mannen en vrouwen, die veel aan krachttraining doen en altijd in de sportschool te vinden zijn. Niets is minder waar: kickboksen is voor verschillende leeftijden een ontzettend leuke sport om aan kracht en conditie te werken. Hieronder lees je waarom kickboksen ook een geschikte sport voor senioren is.

sporten voor ouderen

1. Werken aan de conditie en kracht

Met kickboksen train je niet alleen al je spieren, ook je conditie wordt op de proef gesteld. Elke les doe je dus een volwaardige work-out, die goed is voor het verbeteren van je uithoudingsvermogen én zorgt voor meer kracht. Naarmate je ouder wordt, kunnen je kracht en conditie ongemerkt snel achteruit gaan. Des te belangrijker dus om hier voldoende aandacht aan te besteden in de sportschool.

2. Leren anticiperen

Wat weinig mensen weten, is dat kickboksen niet alleen een positieve werking heeft op het lichaam, maar ook op de geest. De trainer legt uit hoe je strategisch kunt kickboksen; hiervoor heb je uiterste concentratie nodig. Tijdens boksen voor ouderen leer je te anticiperen en snel te reageren. Je zou het misschien niet meteen denken, maar dit heeft ook voordelen in het dagelijks leven. Doordat je meer concentratie hebt en een sneller reactievermogen, is de kans op ongelukken kleiner. Dit is ontzettend belangrijk voor ouderen, omdat senioren erg kwetsbaar zijn en snel iets kunnen breken.

3. Verbetering van de levenskwaliteit

Kickboksen is dus erg goed voor het verbeteren van kracht en conditie. Doordat je veel korte, intensieve oefeningen doet, is het eigenlijk een soort HIIT Training, oftewel High Intensity Interval Training. HIIT training is een zeer intensieve work-out ter verbetering van je conditie. Dit heeft een erg positieve invloed op de longen én het hart. Bijkomend gevolg is dat je in het dagelijks leven meer energie hebt. Al deze voordelen leiden ertoe dat je uiteindelijk een betere kwaliteit van leven kunt hebben, simpelweg omdat je fitter bent. Daarbij komt dat als je fitter bent, je ook een verhoogde weerstand ontwikkelt en minder snel ziek wordt.

4. Verbrand calorieën en val af

De combinatie van kracht- en conditietraining heeft niet alleen een positief effect op je hart en longen, je kunt er ook flink van afvallen. Gedurende de intensieve training verbrandt je lichaam namelijk veel calorieën, waardoor de kilo’s er soms af vliegen. Daarnaast zorgt de bijbehorende krachttraining ervoor dat je sterkere spieren kweekt, die ook nog eens beter zichtbaar worden.

5. Geef een boost aan je zelfvertrouwen

Kickboksen kan iedereen helpen met het verhogen van zelfvertrouwen, dus ook ouderen. Doordat er elke les wordt gewerkt aan het verbeteren van kracht, conditie én concentratie, boek je snel vooruitgang. Ouderen kunnen soms denken dat ze bepaalde sporten niet meer aankunnen, omdat het te intensief zou zijn. Kickboksen kan echter worden afgesteld op elk niveau, en is dus ook passend voor ouderen. Alles wat je nodig hebt is goede begeleiding, wat zelfvertrouwen en een positieve instelling.

6. Positieve invloed op de botdichtheid

Naarmate je ouder wordt, heb je meer kans op botontkalking, ook wel osteoporose genoemd. Dit kan vervelende gevolgen hebben, zo kunnen je botten veel sneller breken. Een goede manier om het botontkalking proces zoveel mogelijk te vertragen, is intensief bewegen. Kickboksen is daarom bij uitstek een geschikte sport voor senioren.

7. Have fun!

Het belangrijkste voordeel van boksen voor senioren is eigenlijk nog niet genoemd. Kickboksen is namelijk vooral heel erg leuk! Je leert nieuwe mensen kennen, met wie je alvast één gedeelde interesse hebt, en je werkt tegelijkertijd aan je fitness. De oefeningen zijn daarnaast afwisselend en afgestemd op jouw niveau. Je zal je daarom niet snel vervelen tijdens een les. En als je kleinkinderen hebt: hoe leuk is het om te vertellen dat opa/oma aan kickboksen doet?

Belangrijk om te vermelden is dat de trainer van een kickboksles altijd rekening houdt met het individu en je nooit verder pusht dan je aankunt. Er worden voldoende maatregelen genomen om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren, waar je zonder zorgen aan je kickboks vaardigheden kunt werken.

De gezondheidsvoordelen van sporten voor senioren spreken voor zich. Kickboksen kan echt een positieve impact op je leven hebben, ook op mentaal niveau. Probeer eens een kickboksles en ervaar zelf de voordelen van deze prachtige vechtsport. Voor meer informatie over boksen voor senioren kun je contact opnemen met de medewerkers van Sportschool Team Jas.

Sporten voor senioren, boksen voor ouderen

Geef je nu op voor een proefles

senioren fitness

Heb je vragen of ben je benieuwd hoe het is om bij ons te boksen, fitnessen of wil je de uitdaging aangaan tijdens een bootcamp? Vraag hier naar de mogelijkheden.

Wilt u op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief