Voordelen kickboksen voor vrouwen
voordeel kickboksen voor vrouwen
6 september 2019
    by Sportschool Team Jas

    De voordelen van kickboksen voor vrouwen

    Ervaar de voordelen van kickboksen voor vrouwen

    Op zoek naar een uitdagende nieuwe sport? Ga kickboksen! Tot een paar jaar geleden werd kickboksen beschouwd als een échte mannensport, waar je vooral breedgeschouderde bodybuilders kon vinden. De laatste jaren zijn er gelukkig ook steeds meer vrouwen die de sport een kans geven. En waarom ook niet? Met kickboksen gebruik je je hele lichaam en leer je vechttechnieken die altijd goed van pas kunnen komen. Het is nu ook mogelijk om lessen te volgen met alleen vrouwen, wat vaak vooral voor beginners erg prettig is.

    Kickboksen heeft niet alleen een positief effect op lichamelijk niveau, ook mentaal zijn er vele voordelen. In dit blog ontdek je welke 8 voordelen kickboksen heeft voor vrouwen.

    Heb je vragen of ben je benieuwd hoe het is om bij ons te boksen, fitnessen of wil je de uitdaging aangaan tijdens een bootcamp?

    Kom dan trainen bij Team Jas!

    1. Verbeter je conditie

    Wil je je conditie verbeteren? Voor een uurtje kickboksen heb je aardig wat uithoudingsvermogen nodig. Doordat je vechttechnieken leert waarbij je met veel kracht je spieren inzet, zal je snel buiten adem raken. De lessen zijn er dan ook op gericht om je conditie in korte tijd snel te verbeteren. Je zult zien dat je uithoudingsvermogen zonder dat je het door hebt al snel toeneemt. Bijkomend voordeel is dat je geen uren hoeft door te brengen op de loopband om verbetering te voelen. Als conditie verbeteren jouw fitnessdoel is, is kickboksen wellicht de sport waar je naar op zoek bent.

    2. Ontwikkel je kracht

    Kickboksen is vooral ook een sport waar je een heleboel sterke spieren voor nodig hebt. Tijdens de les zal daarom veel aandacht worden besteed aan het trainen van de spiergroepen die je het meeste gebruikt tijdens het kickboksen. Doordat je jezelf goed in balans moet houden en moet indraaien om een klap of trap uit te delen, zet je je buikspieren ontzettend veel in. Voordeel van al die krachttraining is dat je er een ontzettend mooi gespierd lichaam aan over houdt!

    3. Ga kickboksen voor snel afvallen en calorieën verbranden

    De combinatie van conditie en kracht betekent dat je relatief snel zult afvallen. Uiteraard is afvallen altijd een samenspel tussen genoeg beweging en een gezond eetpatroon. Je trainer kan je natuurlijk voorzien van advies over de juiste voeding, mocht je daar interesse in hebben. Fijn is dat je geen aparte cardio- en krachttraining meer hoeft te doen, doordat je in één kickboksles twee vliegen in een klap slaat. Voor snel afvallen is kickboksen dus een goede optie.

    4. Gebruik kickboksen als uitlaatklep

    Door te kickboksen ben je gefocust op de lichamelijke acties die je moet uitvoeren, waardoor je de (mentale) zorgen van de dag vergeet. Na een dag veel ‘in je hoofd’ te hebben gezeten, kan het fijn zijn om je even helemaal te richten op fysieke acties. De intensiteit van de training dient voor velen als uitlaatklep na een stressvolle dag, doordat je op een veilige manier je frustraties kwijt kunt. Kickboksen is trouwens veel meer dan alleen kracht en uithoudingsvermogen; belangrijker nog is misschien wel de techniek en tactiek die erbij komt kijken. Doordat je je daadwerkelijk moet focussen op de bewegingen die je uitvoert, zal je niet eens de ruimte krijgen om na te denken over de zorgen van vandaag.

    Daarnaast zal je trainer je echt gaan pushen tot het uiterste. Je lichaam kan namelijk vaak veel meer aan dan dat je hoofd aangeeft. Tijdens de training leer je om op een verantwoordelijke manier je grenzen steeds iets verder te verleggen, waardoor je lichamelijk én mentaal een echte doorzettersmentaliteit ontwikkelt.

    5. Voel je zelfverzekerd

    Een bijkomend voordeel op mentaal niveau is dat veel vrouwen zich vaak zelfverzekerder voelen na het kickboksen. Je trainer kan inschatten hoeveel je aankunt en helpt je om zeer snel mooie resultaten te behalen. Het gevoel dat je iets bereikt maakt je meer zelfverzekerd, doordat je iets hebt om trots op te zijn.

    6. Kickboksen vermindert stress

    Een goede work-out, waarbij je je lichaam écht hard aan het werk zet, zorgt ervoor dat er een aantal stofjes vrijkomen die je stress verlagen. De stofjes endorfine, dopamine en serotine komen na het sporten vrij en geven je een goed gevoel. Een bijkomend voordeel hiervan is dat ook je hersenen door deze stoffen beter functioneren. Zo kun je je vaak beter concentreren en informatie makkelijker opslaan.

    7. Kickboksen levert je meer energie op

    Tijdens de les leer je om je lichamelijk tot het uiterste te trainen, waardoor je aan het einde van de les helemaal kapot zult zijn. Juist doordat je zo tot het gaatje gaat, stimuleer je de bloedsomloop maximaal. Dit zorgt ervoor dat je na de les een energieboost ervaart, waardoor je je dus ook beter kunt concentreren. Pas wel op dat je niet te laat op de avond gaat kickboksen, want door de toename in energie zal je minder makkelijk in slaap kunnen vallen. Als er genoeg tijd zit tussen de training en het tijdstip dat je gaat slapen, zal je echter juist beter slapen. Intensieve, relatief korte trainingen, zoals kickboksen, reguleren je slaappatroon. Hierdoor val je sneller in slaap en slaap je dieper. Ideaal dus voor mensen die weleens last hebben van slaapproblemen.

    8. Leer handige trucs voor zelfverdediging

    Tijdens een kickboksles leer je om jouw lichaam zo in te zetten dat je een rake trap en klap kunt uitdelen aan jouw tegenstander. Hoewel je deze technieken hopelijk nooit echt hoeft in te zetten in het dagelijks leven, kan het nooit kwaad om te weten hoe je jezelf moet verdedigen. Je leert ook om de bewegingen van je tegenstander te anticiperen en je eigen bewegingspatronen te doorbreken, waardoor je je jezelf nog beter kunt verdedigen. Toch handig om te weten, mocht je ooit in een nare situatie belanden.

    Neem een proefles kickboksen

    Wilt je het kickboksen eens zelf ervaren? Neem een proefles! Deze les is ideaal als je liever niet met mannen traint, omdat er speciale kickbokslessen voor vrouwen worden gegeven. Als de les bevalt, kun je natuurlijk meer kickbokslessen volgen, maar je kunt ook eenmalig gaan. Leuk om bijvoorbeeld samen met je vriendinnen te doen! Liever een personal training les? Deze zijn de eerste keer met 50% korting! Ook als je nog vragen hebt over het kickboksen en hier meer over wil weten, kun je uiteraard contact opnemen met Sportschool Team Jas.

    Wilt u op de hoogte blijven?

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief